Leestijd: 1 minuut

Flitsverslag

De enige reden voor verandering is verbetering

3 Oktober 2017

Op 27 september 2017 kwam een groep DGA’s bijeen op Nyenrode Business Universiteit voor de Masterclass ‘Strategische positionering’. Inleider was Julian Stevense, zelf ondernemer, spreker, schrijver en kerndocent bij Nyenrode. Zijn specialisme is het strategisch positioneren van organisaties, merken en mensen.

Julian Stevense legde de koppeling tussen marketing en ondernemerschap. Je bent pas succesvol als je een onderscheidende (meer)waarde weet te creëren, en voorkeur bij je doelgroep (intern en extern) weet te bereiken. Julian onderbouwde zijn verhaal met een scala van aansprekende voorbeelden.

De aanwezigen werden meegenomen in de klantreis en ontvingen diverse tips om deze klantreis zoveel mogelijk te optimaliseren. Zo legde Stevense de werking van het 3P-positioneringsmodel uit aan de hand van 3 stappen:

  • Stap 1: De gewenste positie innemen, zodat de organisatie het meest voordeel kan behalen (purpose, preference, profit)
  • Stap 2: De oplossing voor het aanwezige probleem zoeken (customer, corporation, competition)
  • Stap 3: De overtuigende propositie innemen (desirable, distinctive, different)

Werk zoveel mogelijk met de ‘regel van drie’ en vanuit het probleem naar de oplossing. Controleer tot slot de samenhang tussen alle stappen in het proces.

Klanten kiezen pas voor jouw propositie wanneer je ze ervan hebt weten te overtuigen dat het een grotere toegevoegde waarde biedt dan dat van je concurrent.

Julian Stevese gaf deze Masterclass op een geweldig betrokken en bevlogen wijze, wat een zeer positieve uitwerking had op de sfeer in de zaal.