Leestijd: 3 minuten

Flitsverslag

NVB on Tour Meander Medisch Centrum

een bezoek aan het meest digitale en klantvriendelijke ziekenhuis van Nederland

Geschreven door Anneloes van der Woude op 14 Juni 2016

Vrijdag 10 juni 2016, 10.00 uur. Een groep van zo’n 50 professionals uit de bouw verzamelt zich in het splinternieuwe Amersfoortse Meander Medisch Centrum. Vandaag start de NVB met NVB on Tour; terugkerende events waarmee de NVB haar leden en co-makers een kijkje in de keuken geeft van een succesvol bedrijf buiten de branche. Wat kunnen we leren van hun businessmodel en aanpak?

“In welke sector dan ook, vroeg of laat komen ook bij u de Ryanairs en Easyjets langs”

Aan het woord is Frank de Reij, CEO van het Meander MC. Hij legt parallellen met zijn vorige baan bij de KLM: “álle businessmodellen worden gechallenged” is zijn overtuiging. “In welke sector dan ook, vroeg of laat komen ook bij u de Ryanairs en Easyjets langs”. In zijn verhaal klinkt door dat ‘je ogen sluiten’ voor vernieuwende ideeën nooit de juiste strategie is. “Kijk maar naar het succes van Booking.com, Uber en Airbnb”.

De patiënt centraal

Het Meander MC stelt in alles de patiënt centraal. Gebouw, processen, systemen; alles past het ziekenhuis hierop aan. De Reij: “Hoe communiceert de patiënt het liefst? Wat kunnen we doen om afspraken te laten aansluiten en daarmee de wachttijden te verkorten en hoe bouwen we onze gebouwen zo dat de patiënt optimaal ondersteund wordt in oriëntatie en herstel? We zien de patiënt meer als een zorgconsument dan als een patiënt”. Uit het aantal vragen uit de zaal blijkt de interesse van de bouwondernemers. De Reij geeft vervolgens het advies mee: “geef een kleine groep enthousiatelingen de vrije hand om een goed plan uit te werken zonder te zeuren over budgetten en protocollen! “

Vincent van Luling neemt het stokje over. Hij is ‘chef digital’ zoals hij het zelf zegt en houdt zich dagelijks bezig met hoe de digitale processen de patiënt ondersteunen en nog beter kunnen ondersteunen. Ook de IT is in ontwikkeling. Door de opkomst van internet en social media gaat de patiënt ook zelf op zoek naar oplossingen voor zijn klachten. “Maak de digitale relatie persoonlijk”, adviseert Van Luling. Patiëten die slecht ter been zijn, worden erg geholpen met een videoconsult. Hierdoor kunnen zij meer energie steken in hun herstel in plaats van voor elke check of uitslag uren bezig te zijn met van en naar het ziekenhuis te komen. Ook is het binnenkort mogelijk dat patiënten met hun behandelend arts kunnen APP-en. Dit betekent vragen stellen op het moment dat het de zorgconsument uitkomt.

Healing environment

Na deze boeiende uiteenzettingen wordt de groep in tweeën gedeeld. Frank de Reij neemt de gasten mee naar de plaatsen waar de ‘healing environment’ het duidelijkst zichtbaar is. De andere groep krijgt tijdens de rondleiding inzicht in een aantal technische hoogstandjes en bouwkundige keuzes waarvan gebruik is gemaakt bij de bouw van het ziekenhuis.

Voor Hans van Erk, algemeen directeur van Adriaan van Erk Groep, is het verhaal van De Reij vooral een bevestiging van wat zij al doen: “ Ons uitgangspunt is om bij de oplevering van een huis alles al opgelost te hebben voor de bewoners. Zij moeten direct van hun nieuwe woning kunnen genieten zonder dat daar eerst nog van alles aan hersteld of veranderd moet worden.”

Rolf van Dijk en Walter Vermeulen van Weboma praten nog even na over het ‘gewoon dóen’. “Wij kiezen er nu voor om eerst het gehele bedrijf erbij te betrekken en mee te krijgen bij het doorvoeren van een bepaalde vernieuwing”. Misschien moeten we net zoals De Reij adviseert gewoon maar eens starten met degenen die op dat moment mee willen doen. Dan volgt de rest wel. “

Met een goedverzorgde lunch waar volop nagepraat werd, sloten de aanwezigen een interessante en inspirerende ochtend af.

Presentatie Frank de Reij

Presentatie Vincent van Luling

Dank Frank de Reij en Vincent van Luling!

Op naar de volgende NVB on Tour op vrijdag 2 december bij Philips Lightning in Eindhoven!