Leestijd: 2 minuten

Flitsverslag

Flitsverslag Frisse blik op marketing

29 September 2016

Een kleine 50 mensen waren afgelopen donderdag (22/9) naar Hilversum getogen voor de NVB- Flitsbijeenkomst ‘Een frisse blik op marketing’. Het markante hoofdgebouw van landgoed Zonnestraal met haar prachtige architectuur bood hiervoor de juiste ambiance.

Opvallend was de mix van jonge en oudere deelnemers. Leuk dat ook steeds meer jonge vastgoedprofessionals de weg naar onze bijeenkomsten weten te vinden!

De eerste spreker, Han Joosten marketingexpert bij BPD en gespecialiseerd in de Duitse markt, wist de verschillen tussen de zuinige Hollander en de immer goed geïnformeerde Duitser soms pijnlijk in beeld te brengen. Zijn boodschap: “verdiep je tot in detail in de wensen van potentiële kopers en breng meer kwaliteit in het verkoopproces. Die investering verdien je later dubbel en dwars terug!” Duitsers zijn superkritisch, willen verwend worden en alles moet perfect zijn! Zij vinden het overigens prima om daar flink voor in de buidel te tasten. De verschillen met de Nederlanders moge duidelijk zijn…

De presentatie van Han vindt u hier.

Hierna kreeg Dave Wurms van Focus Feedback het podium. Hij enthousiasmeerde de zaal voor de Net Promotor Score (NPS). Deze methode zorgt ervoor dat je niet zelf maar anderen – de promotor - reclame maken voor jouw product of dienst en dat werkt ook bij de verkoop van woningen. Leg hierbij de aandacht op de klant bij wie je écht kunt scoren. Los problemen, bijvoorbeeld in de nazorg, snel en soepel op. Geef een klager iets meer dan hij verwacht en deze klant kan zomaar veranderen in een promotor voor jouw bedrijf die jou in zijn netwerk aanbeveelt. De verhouding tussen ‘promotors’ (die je een 9 of 10 geven) en ‘detractors’ (die je lager dan een 7 geven) bepaalt jouw NP-score. Een hogere NPS-score dan je collega’s is een garantie voor groei.

De sheets van Dave vindt u hier.

De laatste spreker, Arjan Veelers van De Woonexpert is woningmarktconsulent. Hij toont aan dat als gevolg van een big data-analyse de verkoopprijs van nieuwbouwwoningen vaak vele malen hoger uitkomt dan de verkoopprijs die de ontwikkelaar in eerste instantie voor ogen heeft. Dat kan tienduizenden euro’s per woning schelen! Met behulp van big data kan de potentiële koper namelijk uitgebreid worden gescreend en ondervraagd waardoor ook de prijs die de consument voor de woning over heeft bloot komt te liggen.  Een interessante methode om het rendement te verhogen.

Over deze boeiende inleidingen werd nog geruime tijd nagepraat op het zonovergoten terras van Zonnestraal.

Een volgende Marketing-sessie hebben we geprogrammeerd voor het eerste kwartaal van 2017. U hoort daar binnenkort meer over.