Leestijd: 1 minuut

Flitsverslag

NVB-masterclass Marketing: Strategie & Organisatie

17 Februari 2017

Ook in 2017 organiseert NVB weer speciaal voor DGA’s een aantal aansprekende masterclasses in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit. Op 15 februari 2017 was het onderwerp ‘Marketing: Strategie & Organisatie’ aan de orde.

Niemand minder dan professor Henri Robben van Nyenrode Business Universiteit was bereid gevonden om deze masterclass te leiden. Henri Robben is al meer dan twee decennia’s actief op dit gebied en heeft een grote staat van dienst. Hij is gepokt en gemazeld in het onderwerp ‘marketing’, en heeft ook diverse publicaties op zijn naam staan.

“Marketing is het creëren van duurzame business”

Henry ziet marketing als ‘het creëren van duurzame business’. Daarbij moeten bedrijven niet beginnen bij zichzelf, maar bij de klant. Hij zet vervolgens 3 pijlers voor marketing uiteen:

  1. Market making: nieuwe waardepropositie (d.m.v. innovaties)
  2. Market hunting: nieuwe klanten
  3. Market farming: ontwikkelen van klanten (life time value)

Marketing vlieg je pas goed aan vanuit het perspectief van de klant. Het gaat erom dat je als bedrijf voor je klant (en voor jezelf) werkt aan een wederzijdse waardecreatie voor de langere termijn. In dat verband hebben co-creatie en cross-selling (in samenwerking met de klant) de toekomst. Denk in klanten en eventueel in niches, maar niet in markten, want die zijn veel te groot.

De masterclass gaf zoveel stof tot nadenken, dat besloten is nog een vervolgsessie te organiseren, liefst nog dit voorjaar, waarbij de focus nog meer op de bouw- en projectontwikkeling komt te liggen. Nadere informatie volgt zo spoedig mogelijk.