Leestijd: 4 minuten

Online marketing met meetbaar resultaat, wie wil dat niet?

Partnerblog

Geschreven door Spreadit op 1 September 2016

In de praktijk ervaren wij dat ondernemers in de bouw het lastig vinden om hun website als meetbaar, doelgericht conversiewapen in te zetten. De meesten beschikken over een prima werkende website en zijn ook actief op social media.

Maar een sterke websitestrategie met online marketingdoelstellingen, daar schort het vaak aan. Er wordt desondanks een hoeveelheid energie en tijd in geïnvesteerd die niet in verhouding staat tot de resultaten. We horen vaak klachten bij ondernemers over gebrek aan grip op de online processen. Inbound marketing biedt uitkomst met een slimme en nuchtere aanpak die tot meetbare resultaten en groei leidt. Niet voor even, maar voor de lange termijn.

Meetbare doelen stellen

Het start allemaal met het bepalen van concrete doelstellingen. Die gaan verder dan de gebruikelijke aantallen websitebezoekers en pageviews of social media volgers. Het draait uiteindelijk om commerciële doelen, zoals het realiseren van aanvragen en afspraken of inschrijvingen op projecten.

Kortom, wat kosten de online inspanningen en wat leveren ze op? Uitsluitend op basis daarvan moeten de resultaten van de online activiteiten getoetst en bijgesteld worden.

Het prettige van online marketing is dat alle acties meetbaar zijn. Op deze manier kunnen we het resultaat van de online activiteiten goed meten en achteraf relevante conclusies trekken over de ROI van uw marketing inspanningen.

Leadvriendelijke marketing

Inbound- of contentmarketing in business-to-business is het aantrekken van interessante contacten door doelgroepen te trakteren op waardevolle content. Het wordt beschouwd als leadvriendelijke marketing. Vindbaar zijn in de breedste zin van het woord en het zo eenvoudig mogelijk maken om in contact te treden, daar, waar en wanneer de doelgroep het graag wil.

Centraal hierin staat het verrassen van doelgroepen door interessante content aan te bieden waar doelgroepen écht iets aan hebben. Inbound marketing leent zich voor de lange termijndoelstellingen en zorgt voor een continue aanwas van nieuwe contacten en leads.

Eenvoudig gezegd draait het bij inbound marketing om het aanbieden van de juiste content op het juiste moment aan de juiste doelgroepen, zodat er grip ontstaat op het leadproces. De website fungeert daarbij als centraal wapen.

Kennis van doelgroepen

De grootste ergernis van mensen op internet is als ze (ongevraagd) benaderd worden met een aanbod dat helemaal niet matcht met hun behoeften en wensen op dat moment. De afzender wordt dan snel geskipt of geblokt en in de toekomst niet snel meer overwogen. Hoe groter de kennis van de doelgroepen, hoe gerichter en effectiever de communicatie.

“Nee, zo’n aanbieding over viagra.. Daar zat mijn vrouw echt niet op te wachten!”

Buyer Personas

Door de doelgroepen uitgebreid in kaart te brengen, maken we helder wat hun behoeften en mogelijke barrières zijn. Bij inboundmarketing wordt een even praktische als effectieve methode gebruikt om doelgroepen te omschrijven aan de hand van Buyer Personas. Deze geven inzicht in de informatiebehoeften van prospects, in elke fase van hun oriëntatieproces (buyer journey).

Wat blieft u?

Een leidinggevende heeft bijvoorbeeld een andere informatiebehoefte en een ander (online) mediagebruik dan een inkoper. Toch spelen beiden een rol in het besluitvormingsproces. Het definiëren van Buyers Personas maakt dit inzichtelijk en helpt bij het effectiever inzetten van online marketing. Het stelt sales en marketing in de gelegenheid specifieke acties te ontwikkelen op het moment dat de potentiële klant daar klaar voor is. De op het oog simpele vraag ‘Wat blieft u?’ is de basis van elke goede (online) marketing.

Resultaat

Doelgerichte online marketing is geen wondermiddel, maar biedt een concreet en begrijpelijk kader voor alle internetactiviteiten. Geen vage afspraken of ingewikkelde online overzichten, wel duidelijke targets voor sales en marketing én resultaten!

Aanbieding NVB-Leden

Leden van NVB kunnen bij Spreadit online results een gratis workshop inboundmarketing boeken.

Maak in korte tijd kennis met de voordelen van deze pull-marketingstrategie:

  • continue leadstroom naar de website

  • meer grip op leads in de buyer journey

  • binding met het merk creëren en versterken

  • inzicht in ROI van het marketingbudget

  • optimaliseren van het leadwervingsproces

Neem hier contact op en plan uw workshop vandaag nog in!

 

Dit stuk is geschreven door Jeroen Monkhorst. Hij is directeur van Spreadit online results.

Over Spreadit

Met Spreadit kiest u voor structurele verbetering van uw online prestaties. Naast allround web-agency, zijn wij HubSpot-gecertificeerde inboundmarketing specialisten. www.spreadit.nl

Spreadit is Partner van NVB en biedt aan NVB leden speciale voordelen. Kijk voor meer informatie op http://www.nvb-bouw.nl/partners/spread-it.html.

Spreadit online results is onderdeel van de Hart voor de Zaak groep: vier specialismen, één geïntegreerde aanpak. www.hartvoordezaakgroep.nl