Leestijd: 3 minuten

Thermometer

Gebrek aan bouwlocaties drijft grondprijzen verder op

Thermometer Koopwoningen: 'Tiptop in conditie blijven'

13 Maart 2018

Na jaren van groei is de Nederlandse economie eindelijk de crisis echt te boven. Toch is daarmee niet gelijk alles koek en ei op de woningmarkt. De woningprijzen nemen fors toe en tegelijkertijd zijn de grondprijzen in de afgelopen jaren zelfs vijf keer zo hard gestegen. Het heeft volgens NVB Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers alles te maken met het huidige gebrek aan huizen, handjes en heipalen. En wat doet de hypotheekrente? De woningmarkt raakt onder hoogspanning, met alle gevolgen van dien.

Download hier Thermometer Koopwoningen najaar 2018
5 minuten versie volledige rapport

Leden kunnen het volledige rapport gratis downloaden (u moet hiervoor INGELOGD zijn).

Geen lid? Dan kunt u de Thermometer hier aanschaffen.

De NVB Thermometer Koopwoningen voorjaar 2018 laat aan de ene kant klinkende cijfers zien. Zo zijn er vorig jaar 36.430 nieuwbouwwoningen verkocht. Tien procent meer dan het jaar daarvoor. Maar aan de andere kant zijn er zorgen. De woning(bouw)markt is al een tijdje raar in beweging. Vooral in de stedelijke gebieden van de Randstad, maar daar niet alleen, is er pure gekte. De woningprijzen en de bouw- en grondkosten stijgen er de pan uit. Starters moeten op de woningmarkt noodgedwongen een pas op de plaats maken, zo blijkt uit de cijfers. “Zij lenen een stuk lastiger en de woningen zijn flink duurder geworden”, licht Nico Rietdijk, directeur van NVB toe. “Doorstromers hebben het daarentegen gemakkelijker en profiteren vooral sterk van de lage rente. Met lange rijen kooplustigen tot gevolg.”

De stijgende woningprijzen hebben volgens NVB alles te maken met de 4 H’s: het tekort aan huizen, handjes en heipalen en wat gaat de hypotheekrente doen? Bouwkosten gaan omhoog maar ook de grondprijzen stijgen fors. De grondprijzen zijn in vergelijking met tien jaar geleden met maar liefst 23 procent toegenomen. “Dat is niet gezond te noemen en dat los je alleen op door meer locaties in ontwikkeling te nemen”, zegt Rietdijk. Alle zeilen moeten dan ook worden bijgezet om het tekort op de woningmarkt niet verder te laten oplopen. Kortom, er moeten meer bouwlocaties aangewezen worden.

Dat je daarmee al snel in de zogenoemde rood voor groen discussie terechtkomt, erkent NVB. De brancheorganisatie heeft echter berekend dat het aanwijzen van slechts één á twee procent van de buitengebieden voor woningbouw al voldoende is om het woningtekort voor de komende decennia op te lossen. Rietdijk: “Tegelijkertijd kan eenzelfde percentage voor échte natuur zoals bos en andere ‘woeste gronden’ worden gereserveerd, waarmee we stads- en dorpszones transformeren tot groene, natuurrijke woon- en leefgebieden.” NVB benadrukt daarbij het belang om de huizenmarkt tiptop in conditie te houden. “Uit ervaring weten we inmiddels dat een sterke huizenmarkt belangrijk is voor een sterke economie en vice versa.”

Download hier Thermometer Koopwoningen najaar 2018
5 minuten versie volledige rapport

Geen lid? Dan kunt u de Thermometer hier aanschaffen.